Bloggen, butikken & nettbutikken er i forandring…!!

onsdag 24. november 2010

Lag deg en Is lykt...

Hei alle !!

God onsdag,
tenk, kun 1 måned igjen til selveste Juleaften...
Ååå som jeg lengter!!
Søndag tenner vi det første Adventslyset,
så kos det skal bli!!
Noen av sviblene har sprunget ut
og det dufter Jul i stuen ;)

Is lykter…

Barna og jeg har laget oss
noen is lykter for å lyse opp i vintermørket...
Gradestokken viste -6 
så temperaturen var perfekt for å lage disse kreasjonene,
og det beste er at kulden ser ut til å vare en stund og det passer jo bra!


Å kommer mildværet og man
har stor fryser kan man jo bare legge de tilbake i bøtten
til neste kuldeperiode ....
Vi har brukt konditorfarge til våre,
men man kan også bruke annet...
for eksempel vannfarger.
Bare å blande seg de lekreste farger ;)
og ha en smule tålmodighet....
For å lage seg en lykt må du først fryse bunnen,
fyll så mye vann du vil ha som bunn...
ca 3-4 cm burde rekke.

Deretter lar du bunnen fryse,
så setter du en mindre bøtte/kopp i midten
av den andre, jeg har lagt steiner i den for å holde den på plass.
Fyll så vann rundt den minste bøtten/koppen,
så fryser du dette...
vi fylte vann i den minste også for å prøve å lage ett lokk..
gikk heller dårlig he he ;)
Bruk helst plast eller annet, glass kan knuse eller sprekke..

På denne varianten har jeg brukt noen
ris krem former, flott mønster synes jeg.
Her blir lykten uten bunn...
men det går like fint

Denne tar ikke like lang tid å lage da man
ikke må fryse bunnen først ;)
For å få den glassklare finishen koker du vannet først,
så lar du vannet avkjøles, spesielt etter du har
fryst bunnen... ellers kan det jo hende at
bunnen smelter litt ;)
Har du ekstra god tålmodighet kan man jo trylle med
lag på lag av farger eller du kan lage selve lykten helt klar
og legge isbiter i forskjellige farger og is-bit former rundt..
Hva med røde hjerter nå i julen?
eller noen blåe fisker?
Eller bær og blader om du har noen liggende ;)
Bare å bruke fantasien her
Vi hadde ikke tålmodighet...
så våre ble helt enkle,
men fine bobler og mønster ble det jo uansett ,)
... strø litt snø på så blir det ett flott
spill med lys i...

Tusen Hjertelig takk!!

Jeg vil takke dere alle for 
deres gode og varme ord hos meg!!
Jeg titter innom ,)
I kveld er det maleklubben som står for tur,
noen timer med kunstnervenner er virkelig avslapning...
Man trenger litt egentid også eller hva?

Ønsker dere alle som titter innom
en fantastisk flott kveld,
nyt den godt & ta vare på stunden!!
Tålmodighet…

”Du må ta din vinter, ta din frosttid,
la deg gjennomherje uten kny.
Da skal også dine vårdøgn komme
og din makt og mulighet bli ny….”


av Louis Kvalstad


Gode klemmer fra meg til deg,

27 kommentarer:

Precious Home sa...

Slike lykter er så flotte!
Kunne tenke meg å lage slike til jule jeg også;)
Takk for inspirasjon:)

Ha en fin kveld!

Anne N. sa...

Herlighet så nydelige de ble med farger i :o)
har laget meg islykter, men blanke som alltid før, nå må jeg ut å handle konditorfarger!!
Det ser kjempekos ut hos deg!
Klem, Anne:)

Beate i Husets Hjerte sa...

De lyktene er så fine! Så de i barnehagen og har fundert litt på hvordan de lagde dem, men her ble jeg jo servert oppskriften! Takk :-) Ha en fin og avslappende kveld!

mimmi-leone sa...

Så nydelige de ble, flott tips!

Det skal jeg prøve.

Hilsen fra mimmi-leone

Smått og stort sa...

Så vakre og stemningsfulle de lyktene ble!! Du har en utrolig flott blogg som jeg storkoser meg med å være innom♥
Kos deg på malekveld-
klem fra Sissel

Trefemtien sa...

Kjempefint tips!!! Kjekt med ting man kan finne på sammen med barna:)

Ewa`s Galleri sa...

Ohh vad fina lyktor ,jag brukar också göra islyktor men jag har aldrig gjort med färg i dem ,det blev ju fint
Ska göra det i år
Ha en bra dag

velkommeninnenfor sa...

WOW kjempe flotte. Dette må prøves.

Klem Elisabeth

Beate sa...

så flotte lykter!
Vi laga mange i fjor vinter,så når ongan blir frisk,blir dette ny produksjon her!!
Fin blogg også<3

Tove `blogg verden sa...

Slike lykter pleide min far å lage ( uten konditorfarge) Vi hadde dem på portstolpene hjemme : ) Utrulig koselig!!
Klem Tove

Manne's hverdag sa...

SÅ UTROLIG FLOTTE LYKTER!!!

Har flere ganger tenkt på dette selv, men har ikke mer en tenkt tanken før mildværet kommer. Sånn er'e å bo her på Østlandet!!!

Hilsen
Marianne

Mitt hvite hus sa...

Nydelig.... så dette i et blad..

det blir så fint når du tenner lys i de..

herligh bilder .:

klemmer 0)))

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Nydelege lykter! Og så smart med konditor farge i:)
Dette skal eg huske, takk for at du deler:)
Klem:)

Tonje sa...

Nydelige lyslykter! Jeg pleier å lage dem med granbar og rognebær oppi, det blir også veldig fint.

salige lavendel sa...

Kjempefine lykter dere har laget!!

Gry sa...

Oi, for en festlig aktivitet da!! Tenker ungene koste seg ;) Snakk om steming utendørs! Artig med den turkise fargen og det siste bildet foran det frostede vinduet var jo bare nydelig!!

Vakre og kloke ord i diktet ditt som alltid, så fint!

Tusem takk for koselige hilsner fra deg også, setter sånn pris på det. Du er god du Anki <3

Travle tider ja! Synes det blir for lite blogg jeg også, rekker nesten aldri å ta hele runden lenger. Er så hyggelig å legge igjen et spor og mange av dere er så flinke til å gi gode ord. Ja ja, en kan ikke rekke alt, så da får en ta noen iblant.

Ønsker deg en fin uke videre! Klart du skal kose deg med egentid, vel fortjent! Koselig med malerklubb da ;)

Varm klem fra meg

Anne sa...

Så fine lykter!! Det var nytt for meg med farge i..takk for tipset!!
Skal nok prøve meg på det.
Ha en fin tid fram mot advent!
Hilsen Anne

ide-puffen sa...

Nei nå fikk jeg nesten tårer i øynene. Diktet er skrevet av en "stor" mann fra min by. Jeg har et par fantastiske bilder av hans bror, Elliot. Og første utgave av en av Louiis bøker.Jeg låner diktet om det er greit. Passer så utrolig godt i disse dager.
Nydelige lykter!!!
klem

Simones Country Home sa...

Oyyy så flotte lykter da, skikkelig stilige ble de. ;o) Det skal jeg prøve.

Klem Simone ;o)

Kari sa...

Så utrolig koselig da, har laget lykter til jul, men konditorfarge var smart, aldri tenkt på før.
Takk for tips.
Ha en fin førjulstid, jeg kommer innom igjen...

Lotta sa...

Lekkert!!!! Skal jeg jammen lage meg her:) Takk for inspirasjon:)

Klem fra
Lotta

Skogslyckan sa...

Det är så otroligt vackert att tända i islyktor, och man har roligt medans man tillverkar dem. Jag har tänk prova en variant med rosor inuti, har sett det i en tidning och det ser så vackert ut!
Kram Pia

tante fiolett sa...

Kjempelekkert Anki!!! Den blåfargen var virkelig fin:)
Ønsker deg en flotters dag ♥
Klemmer fra Jeanette

Martilie sa...

Nydelige lykter!
Så flott stemning med masser av tente lys utenfor.

Dette høres ut som en koselig aktivitet sammen med barna i helgen! Melder enda kaldere hos oss så da passer det bra..

Tusen takk for gode ord fra deg, det setter jeg kjempestor pris på..

Ønsker deg nydelige adventsdager..

Varme klemmer fra Tove

Sirpa sa...

Så fint!
Ha en mysig helg!
Kram Sirpa

Anita fra hjerterommet sa...

Så vakre:)) Hatt et ganske misslykket forsøk med islykter, men det er jo ikke værre enn å forsøke seg på nytt:))

Anita sa...

Det var noen nydelige islykter du har laget. Fin effekt ved bruk at farge i.... Må nok bli litt kaldere her før vi kan begynne å lage lykter...

Ha en fin adventstid.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...