Bloggen, butikken & nettbutikken er i forandring…!!

tirsdag 12. april 2011

Nostalgia...


Nostalgia....

Minner fra en svunnen tid som har gått forbi 
- som et blad flyr med vinden...
-langt langt bort et sted...!

Som mange andre kjenner
jeg en dragning mot det gamle,
det glemte og det
kanskje litt mystiske
på et vis...

Selv husker jeg veldig godt hvor spennende det var som liten
 å høre min kjære oldemor & mormor fortelle fra sin barndom, 
om hvordan det var å vokse opp en gang 
på slutten av 1800 tallet & begynnelsen av 1900 tallet
Jeg husker fantasien fikk utfolde seg fritt,
og mang en skattejakt på nabolåven og 
i det gamle stabburet på tomten 
ble besøkt av barneføtter...

Jeg minnes min søte oldemor og hennes stramt oppstatte hår,
enten med en knute i nakken eller lange fletter som satt
stramt som en krans på hodet.. 

Hun røkte faktisk pipe av & til husker jeg
og minnet meg litt om en indianer
der hun satt i godstolen sin.
*smiler*


Min kjære oldemor ble 94 år

Kanskje er det historiene fra gamledager
som  har gjort så sterkt inntrykk på meg som ung at jeg
ser alt det vakre i det gamle og slitte.. for meg er det skatter,
som disse gamle bøkene over her
som jeg fant på loppemarked 
i fjor høst...
...eller disse gamle brillene som jeg kjøpte av Frøken Anker i Danmark
og gamle aviser fra ZanZ i Lillestrøm, 
denne avisen er fra 1921...

"Mennesket er et historieskapende vesen
som verken kan gjenta sin fortid eller legge den bak seg…"
av W.H. Auden

 Jeg ble så glad når min samboer arvet 
denne gamle oljelampen som dere ser i bakgrunnen 
etter sin kjære morfar...

Ja gamle ting har sin sjarm,
sin vakre patina...


å sine hemmeligheter...
noen ganger er det kanskje best
å ikke vite for mye tror jeg...



Jeg vil takke dere alle for koselige hilsninger
og ønske dere som titter
forbi meg en vakker
og skjønn dag!

Her koser jeg meg med fyr i peisen
og hører regnet tromme så vakkert på 
vindusruten... nesten som en melodi
av søt nostalgi....

28 kommentarer:

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Ja..koselig og være inne i dette været:)Gleder meg til jeg kommer hjem...skal kose meg...
klemklem snupp...

Mamsens hus sa...

Fantastiske bilder! :)
Ha en fin dag videre.
Jeg er klar for jobb. ;)
Klem

sylvia sa...

hei.
så koselig dette var, tanker om svunnen tid,
skjønne bilder.
klem fra sylvia

Romantikk-takk. sa...

Koselig innlegg om besteforeldremimring,liker det.
Vakre bilder også.
Klem fra Mette.

Frøken Anker sa...

Flotte billeder, Anki. Og en dejlig tekst fra en svunden tid. Dejligt at følge dig på din blog. Tak :-)

Klem Birgitte

Hulda sa...

Så flott da! Nydelige de brillene, og for en herlig kombinasjon du har tatt bildene i. Virkelig inspirerende og vakkert innlegg fra deg.

Landcharm sa...

Jeg er stadig imponert over de fantastiske bildene du tar. Det er så flott stemning i dem. ha en fin dag.!

MissMette sa...

Fantastiske nydelige bilder ღ alltid herlig og inspirerende å titte innom deg :) Kos deg foran peisen og nyt dagen og kvelden som kommer.... Stor klem fra Mette

Tove `blogg verden sa...

Så skjønne bilder!! Elsker å høre om gamledager : ) Min bestemor ble 93,hun var helt klår i hodet og fortalte ofte historier : ) Koselig å sitte på bestemors kjøkken og spise brødskiver med smør og sukker på ; ) !
Kos deg
klem Tove

Maya sa...

Det er koselig med gamle ting :) Merker at jeg setter mer og mer pris på det jo eldre man blir sjøl også :) Og så blir det enda viktigere når man sjøl har fått barn :) tenker på både hvilke matrielle og ikke-matrielle gaver man vil gi dem videre i livet :)

Sommerhuset i bakken sa...

Flotte bilder og nydelig tekst. Jeg liker også minner fra en svunnen tid - og dette innlegget var virkelig fint.

Nyt dagen!

Har en drøm... sa...

Vakre bilder ♥
Jeg kjenner og at jeg elsker alt det gamle, vakre, som vi husker fra våre besteforeldre og oldeforeldre;)
Jeg tror vi skal ta godt vare på disse gamle skattene, for det er ikke så mye slikt lenger...

Besteforeldrene er yngre, hippere og travlere enn det var da jeg var liten;)
Husker jo farmor og farfar som kom hjem til oss hver gang vi var syke og ikke kunne gå i barnehage eller på skole, de passet oss mens foreldrene våre dro på jobb... og huset til oldemor med alle luktene, og det gosselige fanget og en herlig grå, stram topp på hodet;))

Slik er det ikke lenger nå nei...
Finnes ikke så mange bøker lenger, det meste er og finne på internet, mine foreldre jobber 100% og kan ikke komme hjem og passe ungene mine, og oldemoren til barna mine, hun kan de sende mail og chatte med på internet, hihi...
Merkelig hvordan tidene forandrer seg;) Selvfølgelig er noe til det bedre, men jeg savner litt "gamledager" slik det var da vi var små...:))

Så det er nok ikke så rart at vi vil minnes og ta vare på det gamle... vi elsket det jo som barn ♥

Er alltid så flotte og koselige innlegg her hos deg, med mye vakkert skrevet og nydelige bilder!
Du er kjempeflink, her trives jeg, hihi;))

Ha en fin tirsdag!

Klem Line

ღ OTHILIES GÅRDSHANDEL sa...

Fantastiske flotte bilder,som alltid her hos deg..Kos deg videre,fyrer også på peisen og titter på blogger:))

♥ Netta ♥ sa...

Så nydelige bilder du viser av herlige gamle ting som ikke bare er kjøpt, men også arvet - kjempestas :-) Oljelampen og bøkene var så utrolig sjarmerende, det er mange fine skatter å finne på loppemarked hvis man har sansen.

Ønsker deg en fin kveld!

Klem
Netta

minishabby sa...

Å for noen herlige bilder du viser nå. Elsker alle gamle rustikke ting. Og så elsker jeg å høre på farmor prate om gamle dager:)
Kos deg masse i regnværet. Positive vibber fra deg er supert:)
Klem fra meg!

sologbolig sa...

Så sjarmerende bilder og så fin tekst inne hos deg. Minner meg om mi bestemor.
Ha ein fin kveld.

Berit sa...

Nydelige bilder av disse gamle flotte tingene du har, med sjel og fin patina, velbrukt og unike.
Koselig fortalt, og kjenner igjen mange ting, sammenlignet med min bestemor.

Jeg er også svak for gamle ting som liksom forteller sin historie bare ved å ligge til pynt.

Ha en fin kveld.
Klem

Trine - Franske drømmer sa...

bildene dine er bare helt magiske! ;) Synes fortsatt du skulle vært fotograf i jdl magasinet ;)

Så hyggelig at du ville være med på give awayen min!
LYKKE TIL, MIN VENN!

Klemmer

Martilie sa...

Åh så vakre bilder, en ren nytelse.. Ja, det er rent så man lengter tilbake til svunnene tider :)
Jeg elsker gamle ting som vitner om levd liv og historie.. Arveting er ekstra kos - og innehar de beste minnene. Andre må man skaffe selv :)

Ønsker deg en fiiin kveld og god uke!

Stor klem til deg kjære Anki!
Tove

Nina's Hjørne sa...

Alltid like kos og titte innom deg :o).
Kjempe fine bilder og om svunnen tid, koselig det. Det er noe magisk ved det gamle.
Klem Nina

Bekka sa...

Vakre bilder - og ikke minst godt og nydelig skrevet :) Fint med minner fra en svunnen tid, viktig å ta vare på sånne!
Klem fra Bekka

Anne N. sa...

Så vakkert fortalt, og så herlige bilder :o)
Jeg ble sittende å mimre fra da jeg som liten opplevde liknende ting hos besteforeldre og oldemor!
Mye var anderledes - i mange sammenhenger kanskje noe bedre enn idag, herlig å minnes er det!
Stor klem, Anne:)

Fru Ask Wilhelmsen sa...

Så flotte bilder og fin tekst. Ja, tenk å bli 94 år; det er dèt jeg drømmer om:)) Jeg vil ha laaaaang flette med grått hår;)
Ha en riktig god natt:)
Klem

VillaVårfrubakken sa...

Så fint et innlegg, kjenner på de samme følelsene som deg, elsker å høre gamle mennesker fortelle. Og skattejakt på låven her jeg vært med på.

Ønsker deg en superfin onsdag...snart påske...klem

Hilde♥ sa...

Flotte bilder Anki.
Stakk bare innom for å ønske søte deg en skjønn påske.
Påske klem fra Hilde

Anita S Home and Wine sa...

Hei hei kjære venn
så vakkert innlegg
skjønner godt hva du mener med historier oldemor. Nå vekte du gamle minner i meg - om mine stunder med henne og de gode samtalene vi hadde.
Håper alt står bra til med deg og dine
klem anita s

Lillelaila sa...

Det er ikke godt å si Anki hva som har gjort at man har blitt så glad i disse gamle tingene med en historie bak seg..
Kanskje jeg kan takke min oldemor jeg også ;) Nydelige bilder!!
klem fra Laila

Lillepersille sa...

Det var noen vakre bilder og ord. Det er viktig å ta vare på det gamle, både gjenstander, minner og historier. Hvis vi ikke tar til oss disse historiene mens oldeforeldre, besteforeldre osv lever, så vil de forsvinne. Selv har jeg levert en bok til min mor som nå er 75 år hvor jeg har bedt henne om å skrive forskjellige ting fra hennes barndom og oppvekst, informasjon om mine besteforeldre og oldeforeldre. Gleder meg til jeg får tilbake boken :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...